Ærlige vaske og rengøringsmidler
TV2 programmet Basta har endnu engang testet vaske- og rengøringsmidler og denne gang var det Ecover som var i fokus. Ecover giver i deres markedsføring og på emballagen kunderne det indtryk, at produkterne er både naturlige og miljøvenlige. Men TV2 Basta dokumenterede, at Ecover produkterne ikke er så hudvenlig og miljøvenlig, som de giver sig ud for. Ecover indeholder blandt andet det allergifremkaldende parfumestof Limonene og det stærkt miljøbelastende stof Bronopol.
I et tidligere program blev vaskemidlet Ariel Excel Gel 15 grader testet. Tøj blev indsmurt med forskellige pletter og efterfølgende vasket ved forskellige temperaturer. Konklusionen var, at Ariel Excel Gel ikke fjerner pletter på vaskeprogrammer ved hverken 15, 30 eller 40 grader. En tysk test giver det samme produkt dumpekarakter.
Det er interessant, at Ecover og Ariel har store markedsandele i Danmark, når andre producenter har bittesmå markedsandele f.eks. ULRICH NATÜRLICH der tilbyder produkter som både er testet effektive, er miljøvenlige, uden farve og parfume, uden petrokemiske stoffer, uden allergifremkaldende stoffer, uden konserveringsmidler, ikke testet på dyr og samtidig billigere fordi koncentrationen er højere. Men ULRICH NATÜRLICH har valgt den strategi, at deres økologiske produkter SKAL være billige, derfor er der ikke penge til markedsføring hverken for importøren og forhandlerne.
Markedsføring, markedsføring og atter markedsføring skal der til for at slå igennem, men hvordan får ULRICH NATÜRLICH en bare rimelig markedsandel, når konkurrenterne er stenrige multinationale firmaer? Hvordan kan DEXUS og andre forhandlere få fortalt de mange danskere, som ønsker bæredygtige, naturlige og økologiske produkter, at ULRICH NATÜRLICH har netop de produkter, de efterspørger når midlerne til massiv annoncering ikke er til stede?